piepend geluid bij loslaten rempedaal,wat is dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
heb deze auto sinds een half jaartje en ken de onderhoudshistorie niet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
13.7K

Antwoorden (5)

Klinkt alsof de remschoenen versleten zijn. Dan krijg je metaal op metaal. Ik raad je aan om er mee naar de garage, waar je de auto gekocht hebt ,te gaan ,als je er nog garantie op hebt. Heb je hem particulier gekocht, zul je ook naar de garage moeten. De verkoper zal toch zeggen, je hebt hem gekocht toen er niks aan de hand was.
Dat wordt waarschijnlijk alleen maar een ge-ja en ge-nee. Daar moet je helemaal geen tijd en energie insteken. Remmerij kost geen vermogen, dus ik zou informeren bij de garage.

Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem ontstaat als je door pekel hebt gereden: dan worden de remklauwen niet meer van de schijf gelicht.
Je kunt dit zelf diagnosticeren door na een ritje de naaf van het wiel aan te raken: die is dan warm; of met een gieter de schijf te begieten: als er stoom afkomt is het raak.
Garantie? Nul. En zelf repareren zou ik maar niet doen want er moeten sowieso al nieuwe zuigertjes en nieuwe terugtrekrubbertjes in, plus nieuw vet in de kogellagers en gezien het snerpende geluid ook nog nieuwe remklauwen - mogenlijk zelfs nieuwe schijven ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij het loslaten of ook bij het remmen?

Het kan inderdaad aan je reminrichting liggen.

Versleten remblokken en/of schoenen kun je herkennen aan een rauw schrapend geluid.

Daarna is toch visuele controle nodig om dat te constateren.
Auto op de krik, wiel demonteren en kijken naar je remvoering, is deze aardig dun dan simpelweg vervangen of laten vervangen.

Het simpel piepen van je remmen kan ook zijn dat er geen antipiep plaatjes zijn gemonteerd ( weet het klinkt raar maar is wel waar ) sommige reminrichten ( schijfremmen ) hebben antipiep of tril plaatjes, deze voorkomen dat de remblokken gaan trillen en zo kunnen gaan piepen.
Anti tril of piep plaatjes zijn niet noodzakelijk voor een veilige remwerking en zijn er alleen maar voor de comfoor.

Om dit te constateren is ook weer visuele controle nodig.

Ook kan het zijn dat je remmen aanlopen, dit komt meestal door vervuiling.

Meestal bij een goed vastzittende of aanlopende rem trekt het voertuig naar één zijde toe, doet hij dit dan weet je aan welke zijde je het eerst gaat kijken.

Dat kun je gemakkelijk zelf controleren door na een rit even voorzichtig te voelen aan je wielnaaf, deze mag warm zijn maar niet heet.
Je kan er ook even tegenaan spuwen, gaat hij sissen dan loopt hij aan.
Hoe je het ook gecontroleerd GOOI er GEEN water tegenaan.
Als je rem heet is dan kan dat door het plotselinge afkoelen resulteren in het kromtrekken van je remschijf en dan ben je ietsjes verder van huis.

Een tweede controlemiddel voor een aanlopende rem is wederom om de auto op de krik te zetten en dan rustig het wiel rond te draaien, hij moet dan nl vrijlopen.

Laat iemand even een paar keer op de rem trappen.

Mocht dit bovenstaande geconstateerd worden dan kun je er voor kiezen om dit zelf te doen, of door een garage of een ander ter zake kundige.

Bij ernstig mishandelde en oververhitte remklauwen, moeten deze in zijn geheel vervangen worden.
Dit kunnen nieuw zijn maar evengoed ook gereviseerde of goede exemplaren van de sloop ( het is net waar je voor kiest ).

Alleen bij versleten remblokken, kun je nieuwe remblokken ( laten ) plaatsen, laat dan wel de boel goed reinigen.......

Dat was het stuk over versleten en of aangelopen schijfremmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in de auto is ,kan het zijn dat u het (schranier)van het pedaal moet smeren.succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stilstaat en het piepende geluid is onder het dashboard bij het rempedaal hoorbaar is het het beluchten van de rembekrachtiger, irritant maar heel normaal, een beetje olie doet wonderen maar het vervangen van het viltje is een kostbare zaak!